MYANMAR

www.eradicarlapobresa.cat

www.erradicarlapobreza.es

www.erradicarlapobreza.org

www.eradicatethepoverty.org

www.eradiquerlapauvrete.org

AJUDA INTERNACIONAL

PER ERADICAR LA POBRESA

pàgina actualitzada a 17/06/2008
Principal
BENVINGUDA
BASES DE LA POBRESA
EMERGÈNCIES
PRIORITATS
PROPOSTES
REFERENTS
MANIFESTOS
GOVERNAMENTAL
NO GOVERNAMENTAL
PARTICIPACIÓ
DOCUMENTS
NOTICIES
CONTACTAR
MEMORIA

 

 

2008 MAIG, EL CICLÓ NARGIS CAUSA ESTRALLS A MYANMAR

Myanmar està patint el desastre natural del cicló Nargis.

Aquest nou desastre natural ha forçat de nou un esforç en activar relacions diplomàtiques a les què desitgem èxit i siguin inici d'un canvi favorable als drets humans i les condicions de vida dels seus habitants.

A mida que van passant els dies el record i l'ajuda cap a les víctimes del cicló es va esvaint, com si s'anés encongint fins tornar-se invisible o totalment transparent, ja no es notícia de portades i tot i l'esforç de diverses organitzacions governamentals i no governamentals, la pobresa s'ha tornat més quotidiana entre una població amb pocs recursos i alternatives.

El cicló Nargis en amb prou feines 72 hores va passar en cas de ser un cicló de poca consideració a convertir-se en el major desastre natural per a la població de Myanmar i el segon en importància al sud-est asiàtic.

El 2 de maig el cicló Nargis tocava terra en la divisió d'Ayeyarwady, amb ones superiors a 3 metres d'altura i vents màxims de 200 km/h recorrent el país cap a Yangon, la seva capital, on va arribar amb vents de 130 km/h, l'endemà, a primera hora del 3 de maig s'havia convertit en tempesta tropical de baixa intensitat.

En amb prou feines 32 hores el cicló Nargis va arrabassar la vida a més de 40 mil persones, segurament moltes més a causa del gran número de desapareguts, afectant la vida de més de 2 milions de persones, destruint llogarrets, pobles i cents d'edificis en ciutats com Bagale, Rangun, Labutta o Yangon, en especial en tot el delta del riu Irrawaddy, que ha quedat inundat.

La força del cicló ha tallat la llum, l'aigua potable, les conduccions d'aigua residual i destruït gairebé tot el que va trobar al seu pas, també els extensos camps d'arròs, quedant destruïda bona part de la collita del país.

La població afectada està majoritàriament sense empara, ni aliments, ni aigua potable, sense ajuda, indefensa, a la intempèrie. Aquesta situació s'enceba encara més en les persones sense recursos, així com en els nens i nenes que han quedat totalment desemparats. A les ciutats afectades els preus dels aliments i aigua s'han multiplicat per 4.

Davant d'aquest desastre natural la Junta Militar sembla reaccionar amb lentitud o ineptitud, sigui com fos la seva reacció sembla no estar a l'altura que la necessitat obliga.

Tot i que el govern de la Junta Militar va demanar ajuda a Nacions Unides, s'ha mostrat desconfiat i lent a concedir els visats necessaris per entrar al país el personal d'ajuda humanitària, tardant 4 dies a començar a concedir-los a comptagotes.

Hi ha hagut algun dignatari europeu com el president de França, i algun més nord-americà que s'ha mostrat favorable a entrar a Myanmar i distribuir l'ajuda humanitària sense cap permís i sens dubte no hauran estat els únics en pensar-ho veient el desastre ocorregut i l'estat en el qual han quedat cents de milers de persones.

Tot i repudiant els actes d'un govern autoritari, una dictadura militar despòtica, l'ús de la força posaria en perill la resolució del conflicte ja que a l'ús de la força sens dubte una altra força li respondrà i mentre les víctimes d'aquest desastre natural moriran de gana, malaltia o d'oblit.

La millor ajuda serà la que arribi a les víctimes i per a aconseguir-ho quina millor manera que la coordinació a través de Nacions Unides.

Igual com en altres parts del món hi ha que veu en tot desastre una oportunitat de negoci a curt, mitjà o llarg termini, i no solament em refereixo als espies, comerciants d'armes, caçadors de fortuna, també als serveis de transport i distribució, reparació d'infrastructures, com carreteres, línia elèctrica, canonades, clavegueres, i també els especuladors i els lladres.

Necessàriament des de Nacions Unides s'ha de replantejar la manera com abordar desastres naturals d'aquesta envergadura per aconseguir que l'ajuda humanitària compleixi sempre la seva comesa sense traves ni demores.

AJUDA HUMANITÀRIA, LES MANQUES S'AMUNTEGUEN

Els primers ajuts han estat dels països veïns, amics i més diplomàtics i tolerants amb la política interna de la dictadura militar.

Pel seu art Nacions Unides sol·licita 187 milions de dòlars per assistir com a mínim a un milió i mig de persones afectades pel cicló Nargis.

Unes quantes ONG ja estaven treballant en Myanmar de manera que la seva intervenció ha estat possible de manera immediata (encara que molt limitada per falta de mitjans materials i el poc personal destinat) igual com els ajuts dels països amics com la Xina, l'Índia, el Japó i Tailàndia, no així l'ajuda de diversos països europeus i americans, tampoc la de Nacions Unides tot i que la Junta Militar va sol
·licitar ajuda a Nacions Unides, a l'hora de concedir els visats d'entrada és tremendament reaci i desconfiat de manera que fins i tot transcorreguts tres dies no va concedir el primer permís a Nacions Unides per entrar al territori de Myanmar.

Igual com altres països Espanya, a través de l'Agència Espanyola de Cooperació Internacional per al Desenvolupament (AECID), aportarà 500 mil d'euros al fons específic que el Programa Mundial d'Aliments ha posat en marxa per assistir a la població birmana. L'AECID, com sempre, treballa de manera coordinada amb els governs autonòmics, la Federació Espanyola de Municipis i Províncies i ONG humanitàries, i està en contacte amb l'Oficina de Coordinació dels Assumptes Humanitaris de l'ONU (OCHA) i el Servei d'Ajuda Humanitària de la Comissió Europea.

És important que tots els països membres de Nacions Unides cooperin coordinadament a través dels instruments de Nacions Unides evitant els personalismes i accions individuals que xoquen amb l'actitud d'un país ancorat en el passat, amb estructura feudal autàrquica, i veu amb temor i desconfiança l'entrada al seu país de personal estranger.
 

  CRISI FINANCERA
REFUGIATS
IMMIGRACIÓ
CANVI CLIMÀTIC
CORRUPCIÓ
DARFUR
ETIÒPIA
HAITÍ
IRAQ
MÈXIC
MYANMAR
ORIENT MITJÀ
PAKISTÀN
R.D.del CONGO
SOMÀLIA
XINA
ZINBABWE

 

MYANMAR

 

apunts d'història

 

clam per la democràcia

 

ajuda humanitària

 
 
 
 
 
 
 

MYANMAR ajuda humanitària

 
 

MYANMAR apunts de història

 
 

MYANMAR clam democràtic

 
   
 

Principal | BENVINGUDA | BASES DE LA POBRESA | EMERGÈNCIES | PRIORITATS | PROPOSTES | REFERENTS | MANIFESTOS | GOVERNAMENTAL | NO GOVERNAMENTAL | PARTICIPACIÓ | DOCUMENTS | NOTICIES | CONTACTAR | MEMORIA